Zorg over Belastingdienst blijft, werving personeel loopt achter
De problemen bij de Belastingdienst zijn in 2017 niet minder geworden. Het oplossen van tal van ICT-knelpunten heeft, net als in het jaar ervoor, wederom vertraging opgelopen.
Ook de extra investeringen die nodig zijn om verouderde ICT-systemen te moderniseren en/of te vervangen lopen met ruim € 20 miljoen achter op schema. Dat vertraagt de ombouw naar een modernere manier van werken met minder belastingambtenaren. Dit blijkt uit het verantwoordingsonderzoek over 2017 van de Algemene Rekenkamer.
Onderbezetting
Omdat in 2016 meer belastingambtenaren hebben gemeld te vertrekken dan eerder was voorzien, kampt de dienst met onderbezetting. Er zijn circa 2.000 nieuwe medewerkers nodig. Van hen zijn er 1.500 gespecialiseerde belastingambtenaren nodig vanwege de modernisering van de dienst (Investeringsagenda), de overigen omdat langer met de bestaande systemen belastingen geïnd moeten worden.
Een kwart van de benodigde 2.000 had de dienstleiding verwacht in 2017 te kunnen werven. Dat is beperkt gebleven tot 322. Het blijkt onder meer lastig om fiscalisten en ICT’ers binnen te halen. Ook specifiek voor de vernieuwing van de dienstverlening, controle en toezicht zijn minder nieuwe belastingambtenaren geworven dan gepland.
Een andere aansturing vanuit het Ministerie van Financiën en verscherpt toezicht zijn opgezet, maar deze verbeteringen moeten zich in de praktijk nog bewijzen. De Algemene Rekenkamer maakt zich zorgen over oplopende risico’s voor de continuïteit van de primaire processen bij de Belastingdienst.