Het financieel belang voor de landen die bijdragen aan de noodfondsen is groot. Nederland staat als lid van de eurozone voor vele miljarden garant. Ook heeft Nederland voor miljarden aan leningen Griekenland uitstaan. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de totale bedragen per fonds en de bedragen waarvoor Nederland garant staat c.q. die Nederland als lening heeft uitstaan.
Financieel belang Nederland noodfondsen in miljarden €
Noodfonds |
Financieringsvorm |
Financieel belang |
Max. uitleencapaciteit |
Financieel belang NL |
EFSM |
Garantie op basis EU-begroting |
60 |
60 |
2,8 (4,7%) |
EFSF |
Garantie eurolanden |
780 |
Eerst 440, later 240 |
49,6 (6,1%) |
ESM |
Gestort kapitaal |
80,5 |
500 |
4,6 (5,7%) |
Opvraagbaar kapitaal eurolanden |
624 |
35,4 (5,7%) |
GLF |
Directe leningen eurolanden |
52,9 |
52,9 |
3,2 (6%) |
De maximale uitleencapaciteit van de 4 noodfondsen tezamen bedroeg bij aanvang van de steunverlening circa € 850 miljard. Voor een compleet beeld van het Nederlandse financieel belang dient hierbij te worden opgeteld:
- een garantie van € 2,4 miljard voor 4,7% van het zogenoemde betalingsbalansprogramma (vergelijkbaar met EFSM, maar bestemd voor EU-landen buiten de eurozone);
- een garantie van € 1,8 miljard voor 2,2% van de noodsteun voor eurolanden die het IMF aanvullend op de EU-noodsteun heeft verleend.
Het totaal van de Nederlandse garantstelling in het kader van de noodfondsen (inclusief de steun via het IMF) bedraagt circa € 90 miljard. Daarnaast heeft Nederland bijna € 8 miljard bijgedragen door middel van directe leningen aan Griekenland en gestort kapitaal voor het ESM. De steunprogramma's zijn afgerond. De leningen worden in de toekomst afgelost.
Inzet van het ESM bij de coronacrisis
Het noodfonds ESM is ook ingezet bij de bestrijding van de financieel-economische gevolgen van de coronacrisis. Op 23 april 2020 bekrachtigden de regeringsleiders en staatshoofden van EU-lidstaten een steunpakket van maximaal € 240 miljard, dat vanuit het ESM kan worden uitgeleend. Op 15 mei 2020 werd de kredietlijn van het ESM operationeel, en eind 2022 is deze afgesloten. Het ESM-steunpakket was beschikbaar voor EU-lidstaten die daar om vragen. In de praktijk heeft geen EU-lidstaat hier een beroep op gedaan.
Meer informatie
Hervorming van het ESM
In het voorjaar van 2021 ondertekenden de EU-landen in de eurozone een overeenkomst over aanpassing van het ESM-verdrag. Onder het gewijzigde ESM-verdrag krijgt het ESM een sterkere rol bij toekomstige steunprogramma’s. Aan het fonds worden meer instrumenten gekoppeld om de schuld van lidstaten houdbaar te maken. Daarnaast gaat het ESM - aanvullend op het gemeenschappelijk afwikkelingsfonds SRF - dienen als vangnet voor probleembanken in de eurozone.
Eind 2024 heeft het Italiaanse parlement (als enige land) de wijziging van het ESM-verdrag niet geratificeerd. Dit betekent dat de gemeenschappelijke achtervang voor het SRF nog niet ingesteld kan worden, en dat de afspraken ter verdere versterking van het ESM op dit moment nog niet van kracht zijn.
Meer informatie