Data zijn voor onderzoekers en auditors een steeds belangrijker hulpmiddel. Doordat de overheid de afgelopen jaren in sterke mate is gedigitaliseerd, zijn er steeds meer data beschikbaar die bruikbaar zijn voor ons onderzoek. Deze digitalisering en bijkomende dataficering zorgt voor nieuwe mogelijkheden én uitdagingen. Dit geldt voor zowel ‘wat’ we onderzoeken als voor ‘hoe’ we onderzoek doen.
Waarom gebruiken we deze methode?
Data stellen ons in staat om andere en meer complexe vragen te beantwoorden. Voor onderzoek naar de besteding van publiek geld is het bovendien vaak noodzakelijk om data te gebruiken, aangezien veel van de benodigde informatie in digitale systemen zit en zonder data-aanpak lastig onderzoekbaar is. Meer gebruik van data in beleid betekent dat data en het gebruik van data door de overheid vaker onderwerp van onderzoek zijn. Daarom onderzoeken we bijvoorbeeld IT-systemen van de overheid, hoe de overheid data beheert en het gebruik van algoritmes door de overheid.
Werken met data vereist specifieke deskundigheid en specifieke voorzieningen. De Algemene Rekenkamer heeft met de Data Hub hiervoor een gespecialiseerd team opgezet. De Data Hub bestaat uit onderzoekers met een overwegend kwantitatieve of statistische achtergrond. Daarnaast investeren we via opleidingen en on-the-job-training organisatiebreed in datavaardigheden.
Wat houdt de methode in?
Een groot deel van ons onderzoek waarbij we werken met data is gebaseerd op meerdere complexe datasets. Dat betekent dat je de volgende datavaardigheden nodig hebt:
het identificeren van de juiste databronnen;
het opschonen van de data;
het analyseren van de data;
het visualiseren van de data;
rapporteren met data.
Voor ons onderzoek gebruiken we vooral data van de overheid. Deze data kunnen we meestal niet delen omdat we niet de eigenaar zijn van de data. Gegevens die we zelf verzamelen stellen we bij voorkeur beschikbaar als open data (zie bijvoorbeeld: coronarekening.rekenkamer.nl). Door met scripts te werken zorgen we ervoor dat ons werk reproduceerbaar en controleerbaar is. Waar mogelijk delen we deze met externen (zie bijvoorbeeld onze GitLab-pagina).
Meldingen door private partijen van ongebruikelijke transacties zijn toegenomen, opsporingsdiensten leveren een groter aantal zaken aan bij het OM en meer witwaszaken zijn voor de rechter gebracht en bestraft. De Algemene Rekenkamer concludeert dat de aanpak de afgelopen jaren betekenisvol is verbeterd en ziet tegelijkertijd ook kansen om witwassen effectiever te bestrijden. De Financial Intelligence Unit (FIU), de opsporingsdiensten en het Openbaar Ministerie functioneren nog niet optimaal. Zij kunnen niet garanderen dat de meest risicovolle signalen van witwassen nader onderzocht en uiteindelijk worden vervolgd.
De aanpak van milieucriminaliteit en -overtredingen is ontoereikend. Een belangrijke oorzaak is het ontbreken van goede, betrouwbare data over de uitkomsten van inspecties bij de circa 500 bedrijven die met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen werken. Dat concluderen wij na intensieve bewerking van de gegevens uit 20.000 inspecties in 5 jaar, waarbij koppeling hiervan aan de juiste bedrijfsvestigingen de grootste uitdaging was. Wij hebben zodoende voor het eerst in het vizier gebracht dat een kleine groep veelplegers de milieuwetgeving veelvuldig overtreedt.
Deze pagina biedt een overzicht op hoofdlijnen van de maatregelen. Via het bijbehorende interactieve dashboard is nadere informatie te vinden over specifieke maatregelen en de bijbehorende begrotingshoofdstukken. De monitor zal regelmatig ververst en uitgebreid worden.
Fiscale stimulering van elektrische auto’s blijft een relatief duur instrument om CO2-uitstoot te verminderen, ondanks de versoberingen in 2019 en 2020. En de bijzondere regelingen voor bestelauto’s leveren een aanzienlijke belastingderving op en gaat als beleidsinstrument met hoge kosten gepaard.
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of de landelijke politietop over voldoende informatie beschikt om haar medewerkers op een goede manier te kunnen verdelen over organisatieonderdelen en de juiste prioriteiten te kunnen stellen in het takenpakket van de politie.
NPO kan zijn wettelijke taak om te zorgen voor doelmatige uitgaven voor omroepprogramma’s niet waarmaken. Jaarlijks ontvangt NPO €850 miljoen aan publieke middelen uit de OCW-begroting, maar de organisatie heeft weinig inzicht of ‘Hilversum’ dat publiek geld doelmatig besteedt.
Nederland vergrijst. De verwachting van het CBS is dat in 2030 het aantal 65-plussers het aantal jongeren (20-minners) zal overtreffen met bijna een half miljoen. De vergrijzing betekent dat jaarlijks steeds meer ouderen een basispensioen, op basis van de Algemene Ouderdomswet (AOW), ontvangen.
Jaarlijks ontvangen 6 miljoen huishoudens toeslagen. Wie te veel ontvangt, moet dit terugbetalen. Dat leidt miljoenen keren per jaar tot terugvorderingen. Het kabinet wil dat aantal terugvorderingen en de hoogte ervan verlagen. We onderzochten of dit beleid, dat in 2012 is ingevoerd, werkt.